DE LAT TELKENS HOGER

‘Wij zijn de speedboot tussen de olietankers’, zegt Arne Benner, ingenieur en directeur van Bluetech Engineering. ‘Meer zijn dan een technisch detacheringsbureau. Snel en wendbaar. Dat is waar we nu vijf jaar keihard aan werken.’

Anno nu is het delen van kennis belangrijker dan ooit, meent Benner, die Bluetech Engineering in 2011 samen met Emile Bezemer vanuit een gezamenlijke visie begon. ‘Daarom investeren we in ontwikkeling, leiden we mensen op en dagen we onze professionals uit om de lat telkens hoger te leggen. Zodat we als specialist onze relaties voorzien van goed geschoolde technische vakmensen voor hun bedrijfsbureau. De juiste persoon op de juiste plaats dus.’

Vanaf 2008 zien we in Nederland een tekort aan gekwalificeerde technici. Cijfers wijzen uit dat steeds minder studenten afstuderen in een technische studie op MBO- of HBO-niveau. Het ligt niet in de lijn der verwachting dat dit op korte termijn verandert. Benner: ‘Daarom bouwen we samen met onze klanten aan de toekomst en leiden we onze technische talenten zelf op.’

Bluetech-DNA

‘Wij kiezen voor de niche van elektrotechniek en werktuigbouwkunde’, vult Emile Bezemer aan. ‘We zoeken continu naar engineers, werkvoorbereiders en projectleiders. Technici worden zorgvuldig geselecteerd door recruiters die weten wat klanten bezighoudt. Minstens twee gesprekken en een uitgebreide controle op kennis en positieve referenties behoren tot de procedure om te zien of iemand de juiste kwaliteiten en het “Bluetech-DNA” heeft.’

Op dit moment heeft Bluetech Engineering zo’n 55 professionals in dienst die gedetacheerd zijn bij relaties. Bezemer: ‘We investeren gericht in onze mensen via persoonlijke coaching, kennissessies, verdieping en het creëren van carrièrekansen. En door vanuit de filosofie van warm werkgeverschap ook een familiegevoel te bieden. Zo gaan we vóór een training met z’n allen naar de Italiaan. Dus plezier in én buiten het werk, dat geeft de juiste energie. Ik zie dat onze collega’s dat waarderen. Ze hebben echt hart voor de zaak. Hierdoor krijgen onze relaties gemotiveerde professionals met een hoge productiviteit. Een mooie bijkomstigheid is dat zo mond-tot-mondreclame ontstaat. Dan hoor ik ineens “joh, ga met Bluetech praten”. Daar word ik blij van. Dat hebben we onder andere nodig om onze ambitieuze groeidoelstelling voor 2016 te realiseren.’

Snel inspelen

De accountmanagers van Bluetech Engineering hebben allemaal een achtergrond in de techniek, met elk een eigen specialisme. Ze weten dus waarover ze praten. ‘Zo kunnen ze snel inspelen als een relatie van ons een capaciteitsprobleem heeft. Niet door lukraak tientallen cv’s door te mailen. Maar door als partners mee te denken, de vraag achter de vraag te achterhalen. En vervolgens één of twee excellent gekwalificeerde kandidaten uit te zoeken, die naadloos passen bij dat bedrijf’, aldus Benner.

Energy by people. Dat is de lijfspreuk van de oprichters Bezemer en Benner. Gemiddeld werkt een Bluetech-medewerker twee jaar en twee maanden bij een relatie. Bluetech organiseert coaching, cursussen, trainingen en kennissessies om zijn mensen te ontwikkelen van talent naar gecertificeerde professional. En die ondersteuning en stimulering gaat ver. Arne Benner: ‘Wij doen meer dan het betalen van salaris. Wij doen er alles aan om de Bluetech professional te ontzorgen, alles moet kloppen. Uiteindelijk is het simpel: om positieve energie te krijgen, moet je het eerst geven.’