VAN MONTEUR TOT WERKVOORBEREIDER

Door Frederik van de Craats

Van monteur tot werkvoorbereider 

Bij Bluetech Engineering stippelt iedereen zelf zijn of haar carrièrepad uit. Elke volgende stap of nieuwe baan komt met bepaalde verwachtingen, de praktijk wijst dan uit of deze uitkomen of zelfs worden overtroffen. In deze blog vertelt Frederik over hoe hij van baan wisselde na jaren in dienst te zijn geweest bij zijn eerste werkgever.

“Na het afronden van mijn elektrotechnische opleiding begon ik in 2006 als monteur bij Delektro. Hier werkte ik mee aan projecten binnen de woningbouw en utiliteit. Binnen Delektro groeide ik door en voerde ik ook taken uit van de werkvoorbereider en projectleider. Door als monteur buitendienst mee te werken op uiteenlopende projecten, deed ik snel veel kennis op over elektrotechnische installaties. Na negen leuke jaren bij Delektro was het tijd voor een nieuwe stap!

Ik wilde meer getriggerd en uitgedaagd worden en via mijn netwerk kwam ik al snel in contact met Bluetech Engineering. Hier vond ik waar ik naar op zoek was: een stabiele baan met veel afwisseling, met verschillende projecten en opdrachten voor langere periodes. Hierdoor deed ik bij meerdere bedrijven steeds nieuwe kennis op en werd ik op een uitdagende manier beter in mijn vak.

Ik startte met een korte opdracht bij een grote installateur, waar met spoed een werkvoorbereider nodig was. Na een maand had ik twee gesprekken bij mijn huidige opdrachtgever, Railcom. Hier begon ik blanco, want ik had nog geen ervaring met werken voor een aannemer uit de spoorbranche. Toch zijn er veel raakvlakken met de projecten waar ik eerder aan werkte. Het grote verschil tussen woningbouw / utiliteit en de spoorbranche is dat regelgeving en veiligheid veel belangrijkere aspecten zijn. Dit is natuurlijk bij ieder project zo, maar in de spoorbranche moeten treinen 24 uur per dag doorrijden, ook bij werkzaamheden, want met vertraging en uitval zijn zeer hoge kosten gemoeid.

Projecten waar ik momenteel aan werk:
– Nieuwbouw station Vaartsche Rijn
– OVT Utrecht, stationshal
– DSSU

Ik verzorg op deze projecten de werkvoorbereiding van a tot z: de materialen, het materieel, de machines, het gereedschap en alle verdere benodigdheden. Daarnaast ben ik bezig met de planning, kostenbewaking, financiële afhandelingen, contacten onderhouden met leveranciers, onderaannemers en tekenaars aansturen en deelnemen aan vergaderingen. Meestal werken we met een vast projectteam: een projectleider, werkvoorbereider, een uitvoerder en een aantal technici. Dit is afhankelijk van de grootte van het project. Elke week hebben wij met dit team een voortgangsvergadering en er heerst een collegiale sfeer. Ik leer veel en krijg alle ruimte om processen eigen te maken. Ik ben weleens verhuisd van werkplek, maar ook op andere afdelingen is het weer gezellig. Elke dag ga ik met veel plezier naar mijn werk.

In een korte periode heb ik veel geleerd. Met name mijn manier van denken is veranderd. Binnen de spoorbranche is alles veel beleidsmatiger. Veel vooruitdenken. Voor een project tot stand komt, worden al veel stappen gezet. De wet- en regelgeving is uitgebreid en dit kost tijd, hierdoor heb ik geleerd om echt planmatig te werk te gaan. Ik besef me nu dat de spoorbranche 24 uur per dag in beweging is.

Door automatisering zijn tekeningen altijd up to date. Het is belangrijk om steeds met nieuwe tekeningen te blijven werken en hier zijn wij momenteel ook druk mee bezig.
Ik ervaar bij Railcom resultaat van mijn werk en dat geeft een kick.
Wij leggen vaak de laatste hand aan een project en dat maakt het elke keer weer bijzonder.
Bij Bluetech Engineering ben ik heel open-minded gestart. Nu werk ik gedetacheerd bij Railcom en heb ik het enorm naar mijn zin. Ik vind het leuk om elke dag weer te leren, want alle ervaring is goed. Ook heel leuk om te zien hoe Bluetech Engineering binnen Railcom op veel verschillende disciplines collega’s heeft ingezet. Zo ervaar je toch een beetje het Bluetech dna op je werkplek bij de opdrachtgever.”