PROJECT DE NOORD/ZUIDLIJN

De Noord Zuidlijn & Bluetech Engineering: een goede combinatie!

Een project wat ook wel wordt bestempeld als: ‘hoofdpijn project’ en ‘het ondergrondse drama’, de Noord/Zuidlijn. Er is veel over geschreven in positieve zin maar ook de critici weten het internet te vinden voor ongegeneerde feedback. Vandaag las ik een artikel dat de bouw is afgerond. Wij hebben al geruime tijd een zeer trouwe Bluetechneut op dit project: Sebastian de Groot.

Persoonlijk had ik me nog niet eerder goed verdiept in de Noord Zuidlijn en ging het niet verder dan af en toe een artikel te lezen op NU.nl of een andere nieuwssite. De laatste jaren weet ik dat de Noord/Zuidlijn veel in het nieuws is geweest in verband met de verzakkingen en werd er veel over de gemoeide centjes gesproken.

Mannen van het eerste uur
Sebastian is één van onze mannen van het eerste uur, vanaf 2012 zet hij zijn kennis en kunde in voor onze organisatie en relaties. Sebastian is als projectmanager/coördinator met een elektrotechnische achtergrond specialist op het gebied van brandmeldinstallaties, camerasystemen, databekabeling & omroep/ontruimingssystemen. In het verleden werkte hij al voor grote namen zoals de Nederlandse Spoorwegen, TBI, Imtech, Railcom, Vialis en het GVB in Amsterdam. Op een druilerige dag in November maakte ik kennis met Sebastian in een traditionele keet in Amsterdam Noord.

Sebastian kun je meer vertellen over jouw rol?
Als projectmanager/coördinator zit ik al geruime tijd op dit project, inmiddels al meer dan 3 jaar. Oorspronkelijk is de realisatie van de Noord Zuidlijn aangenomen door VIA. VIA is een samenwerking tussen Visser & Smit Bouw en Imtech Building Solutions. In 2015 is Imtech failliet verklaard en zijn deze werkzaamheden overgenomen door Visser en Smit Bouw.

Als projectmanager/coördinator zorg ik ervoor dat de ontwerpen gecontroleerd worden en aan de eisen voldoen (het project is op basis van System-Engineering). Deze controle doe ik ook op de ontwerpen zoals het intercomsysteem, het omroepsysteem, CCTV systeem, netwerken (LAN en WAN) , de toegangspoortjes (OVCP), brandmeldinstallatie maar ook de ontruimingsinstallatie en het centrale besturingssystem (CBI) . Aan al deze aspecten besteed ik veel tijd gezien dit moet werken wanneer het nodig geacht wordt en veelal is gericht op controle en veiligheid. Ook dienen deze systemen gecertificeerd te worden. Dit betekent dat alle systemen als een geheel dienen te werken volgens de gestelde normen en dat ook de aanleg van de bekabeling volgens de normen is uitgevoerd. Dit alles in nauwe samenwerking met onze opdrachtgever MeT (Metro en Tram , gemeente Amsterdam).

Je zit al langer op dit project en na jaren lijkt er ‘licht aan het einde van de tunnel te komen’. Waar liggen jouw prioriteiten op dit moment?
Op dit moment ben ik erg druk met het verzorgen van alle certificeringen die we nodig hebben voordat er simpelweg maar één metro met passagiers door de tunnel mag rijden. Hierbij kun je denken aan specifieke situaties zoals een ontruiming. Zodra er zich een situatie voordoet dat er ontruimt moet worden, moet de omroep geluidsinstallatie bepaalde normen halen. Dit om ervoor te zorgen dat men in een dergelijke (paniek) situatie goed verstaanbaar is. Zo heb ik een soortgelijk deelproject met het C2000 systeem en het MOBnext systeem (communicatiesysteem van het GVB). Ik sta met vrijwel alle leveranciers in nauw contact en bewaak ik de deadlines.

Wat maakt je werk zo leuk?
Hetgeen wat mijn rol leuk maakt is de veelzijdigheid en uitdagingen. Met de druk op dit project moet je soms keuzes maken die erg lastig zijn. We kunnen niet bij elke WCD stil blijven staan of het geheel conform opgave geplaatst is maar toch is het onze verantwoording om dit te controleren. Je moet hier constant keuzes en afwegingen maken die nergens in een schoolboek terug te vinden zijn. Daarnaast kom ik hier weer veel contacten tegen uit het verleden waardoor samenwerken net wat makkelijker gaat en is de complexiteit echt een uitdaging. We werkten eerst met 7 projectteams die allen hun eigen verantwoordelijkheden en doelstellingen hadden. Binnen elk team zat een projectleider, werkvoorbereider, uitvoerder, tekenaar, keuringmedewerkers en planners die allemaal dezelfde taal moesten spreken. Inmiddels zijn deze projectteams ontbonden en is er een overkoepelend team voor de afrondende fase.

Zoals gezegd ben je iemand van het eerste uur bij Bluetech, hoe is dat zo ontstaan?
In het verleden ben ik werkzaam geweest bij Nexes waar ik Emile heb leren kennen. Ik heb altijd een fijne samenwerking met Emile gehad en daarnaast delen we dezelfde hobby. Ik houd ervan om projectmatig te werken, zo blijf ik mezelf volop ontwikkelen en weet ik dat ik altijd op projecten zit die uitdaging bieden.

Je bent al wat jaren werkzaam voor Bluetech zoals aangegeven, hoe ervaar jij Bluetech?
Het fijne aan Bluetech is dat we echt een techniek club zijn die veel tijd en aandacht besteed aan de mensen. We werken natuurlijk veel op locatie bij de opdrachtgever maar minimaal 1 keer per kwartaal komen we samen en hebben we een leuk event. Dan hebben we dus ook echt een club met mensen bij elkaar die één passie delen en dat is techniek.